vrijdag 2 mei 2014

De Fopneus



ik ben er niet
de afgelopen weken heb ik onderzoek gedaan naar een geliefd onderdeel van de verjaardag de fopneus. een fopneus is een vermomming die over zichzelf zegt: ik ben een vermomming. een fopneus vermomt je als iemand die zich heeft vermomd. maar zodra je er voor uitkomt dat je je vermomd hebt, mislukt de vermomming. alsof je de telefoon opneemt en zegt: ik ben er niet. een fopneus ontmaskert. hij ontmaskert de drager als iemand die zich vermomt.

deze fopneus draag ik regelmatig. het viel me direct op dat hij me eigenlijk wel stond.

ik wilde zien of ik zelf een fopneus kon maken. deze vind ik mislukt. ik lijk op een uitgerangeerde superheld.
deze is ook niet goed. ik had niet de neiging om hem iedere dag te dragen.


deze fopneus vond ik al beter gelukt. want aan dit neusje is iets niets waarachter ik me zou kunnen verschuilen, niets waardoor ik iemand anders word. 

op zich is dit een juiste fopneus. wie mij ziet zou denken: er zit wc-papier aan zijn neus. het enige waarin je met een fopneus verandert is jezelf - iemand met een fopneus op.
deze fopneus heb ik gemaakt van een bananenschil. 
een fopneus mag ook best in de weg zitten als dat nodig is. het is belangrijk dat je fopneus niemand in de maling neemt. daar zorgt men zelf al voor.

op een gegeven moment ben ik me uitsluitend gaan richten op de bananenschil als fopneus.
een fopneus moet er eigenlijk niet horen op je hoofd, maar toch wel goed staan. 
ik wilde niet dat de fopneus een al te kunstmatige pose zou aannemen op mijn hoofd. daarom sloeg ik met de schil in mijn gezicht zodat er een toevallige vorm zou ontstaan. daar maakte ik dan een foto van.

hier zit de banaan al wel sierlijk op mijn hoofd alleen werd de schil na een aantal dagen bruin.

de bananenschil heeft zich als het ware vermomd als bananenschil. 
deze fopneus is het uiteindelijk geworden.


hier draag ik mijn fopneus tijdens een verjaardag.
er werd me regelmatig gevraagd: wat zit er op je hoofd?
de fopneus zegt: het is wat het lijkt.
ik had het idee dat ik ieder moment kon opstaan en besluiten om volledig iemand anders te zijn. 



1 opmerking:

  1. Beste Kees, Jij bent ooit bij ons met een fopneus op de verjaardag geweest waardoor niemand je herkend heeft. Het thema was Ronan Keating. Je hebt toen ook een verslag van de avond achter gelaten in de vorm van geschreven verhaaltjes op geeltjes die je aan de muur hebt geplakt en die we de dag erna pas gevonden hebben. Als je wilt, kan ik je de fotos hiervan toesturen. Ik hoor het graag (dutchdevil99@hotmail.com).

    BeantwoordenVerwijderen